Door de toenemende consolidatie in de agrarische sector komen er veel gebouwen vrij. Dit noemen we ‘Vrijkomende Agrarische Bebouwing’.

Bij vrijkomende agrarische bebouwing (vab’s) gaat het om een grote hoeveelheid landelijke bedrijfsruimte die leeg komt te staan. Tot 2030 wordt verwacht dat gebouwen met een totale oppervlakte van ten minste 32 miljoen m² hun agrarische functie zullen verliezen. Daarvan zal ongeveer de helft een andere invulling kunnen vinden. De resterende circa 15 miljoen m² zal leegstaan.

Deze leegstand is in 2030 groter dan de verwachte leegstand van kantoorruimte of winkelruimte in Nederland (Alterra 2014).

De belangrijkste oorzaak van deze toename ligt in de schaalvergroting van de landbouwindustrie. Het agrarische land wordt bij schaalvergroting wel overgenomen, maar de stallen en woning doorgaans niet. Maatschappelijke problemen liggen in eerste instantie in de sfeer van verloedering van het landschap en bodemvervuiling (asbest die in de bodem kan komen).

Zie voor meer details over dit onderwerp het rapport van de rijksoverheid (download pdf).

In plaats van deze agrarische bebouwing plaatsen we huizen terug. Autonome huizen bijvoorbeeld. Deze zijn niet aangesloten op nutsvoorzieningen. Daarom worden ze ook wel Earthships, aardeschepen, genoemd. Alle voorzieningen zijn aan boord.

De faecaliën worden gecomposteerd en het grijze water gezuiverd via een helofytenfilter. Water wordt opgepompt en gezuiverd tot drinkwater. De woningen worden verwarmd via passieve zonnewarmte (grote ramen op het zuiden), zonnecollectoren, houtkachels en warmtepompen. De aardehuizen zijn meestal wel aangesloten op het elektriciteitsnet, maar voor een groot deel zelfvoorzienend dankzij zonnepanelen.

De Nederlandse regelgeving, met name het Bouwbesluit en de Woningwet, kent regels die een earthship in de weg staan. Woonhuizen zijn in Nederland verplicht aan te sluiten op de nutsbedrijven voor wat betreft riolering, water, en elektra. Dit is ook het geval als het huis geheel zelfvoorzienend kan functioneren. Met medewerking van de overheden kan daar vrijstelling voor worden verleend. In 2009 kwam het eerste earthship in Nederland.

 

Overigens geloven wij meer in de hybride vormen. Wel aansluiten op elektra bijvoorbeeld. De voordelen daarvan zijn groot en de kosten te overzien.

Meer weten? Neem vrijblijvend contact met ons op.